Vlaamse pers geeft digitale wereld geen ruimte om te groeien

De manier waarop nieuws verspreid wordt, kende de afgelopen Jaren een bijzondere evolutie. Kranten worden steeds minder gelezen. De pers kan niet anders dan op de digitale trein te stappen. Doen ze dit niet, dan gaan ze ten onder aan de nieuwe, snellere maar vooral goedkopere manier om nieuws te lezen. De lezer is namelijk niet zozeer meer op zoek naar een vaste stek om zich te informeren over de laatste nieuwtjes uit eigen land of uit het buitenland. De lezer zoekt op het internet zijn informatie op verschillende websites met een zo laag mogelijk aantal kliks en het liefst van al op gratis nieuwswebsites. Wim De Preter werkt bij De Tijd en kwam op 8 december een gastlezing geven in Brussel over de economische aspecten van de journalistiek. Hij maakte ons iets duidelijk waar we nog niet bij stilgestaan hebben, dat journalistiek een economische machine is. Journalistiek mag dan wel een beroep zijn waar creativiteit en schrijfvaardigheid een belangrijke rol spelen, aan het eind van de dag moet iedereen zijn loon krijgen en moeten bedrijven opbrengsten kunnen maken.

Lezers betalen niet meer voor hun nieuws. Het aantal abonnementen op kranten daalt aanzienlijk waardoor kranten op zoek moeten gaan naar een nieuwe manier om geld te verdienen. Advertenties zijn natuurlijk altijd al de grootste inkomstenbron geweest en dat blijft zo, alleen de manier van adverteren is aan het veranderen. Advertenties in kranten brengen nog steeds het meeste geld op, maar door de grote daling van krantenverkopen daalt het totale inkomstenaantal van deze advertenties aanzienlijk. Daarom wordt nu ook geadverteerd op de nieuwswebsites. De laatste jaren is er een nieuwe vorm van adverteren opgedoken, Real Time Bidding (RTB). Iedereen heeft wel al eens last gehad van de vervelende melding dat een website ‘cookies’ gebruikt. Iedere websites die cookies gebruikt zamelt informatie in over bezoeker van de website. Dankzij de verzamelde data gaan gespecialiseerde reclamebedrijven reclame plaatsen op een website die jij bezoekt, met daarop gepersonaliseerde reclame voor jouw interesses (Yuan, Wang & Zao, 2013). Stel dat je bijna een nieuwe auto gaat kopen en dat je op Google enkele modellen bent gaan opzoeken. De kans is groot dat je reclame voor auto’s te zien krijgt op de eerst volgende website die je bezoekt die cookies gebruikt. De pers heeft er dus baat bij om hun lezers zo goed mogelijk te leren kennen en te weten te komen wat hun interesseert, zonder inbreuk te doen op hun privéleven (Goldfarb & Tucker, 2011).

Door de snelle opkomst van sociale media gaan lezers hun nieuws verzamelen via platformen zoals Facebook of Twitter. Geleidelijk aan ziet de media dit in en gaan ze daar ook op inspelen. Meer en meer gaat de Vlaamse pers zich focussen op sociale media om links naar artikels te verspreiden en de interactie met de lezer te verhogen. Na een tijdje begon de media te snappen dat ook een andere vorm van advertisement steeds vaker gebruikt wordt, namelijk adverteren op Facebook. Het bedrijf van Mark Zuckerberg heeft inmiddels 1,8 miljard gebruikers en dus heeft de website een grote invloed op de leesgewoontes van mensen. Het is belangrijk om te verstaan hoe advertisement in zijn werk gaat op Facebook. Adverteren werkt als een soort van veiling. Een bedrijf bepaalt hoeveel zij dagelijks willen spenderen aan advertenties op Facebook. Betaalt het bedrijf meer dan een ander, dan gaat het niet per se meer advertenties krijgen. Hoeveel advertenties een bedrijf krijgt op Facebook hangt af van verschillende factoren. Het doelpubliek speelt onder andere een grote rol. De website adespresso geeft een goed voorbeeld. Verkopers van yogamatten moeten niet enkel opboksen tegen concurrenten die ook yogamatten verkopen. Zij moeten ook opboksen tegen andere interesses van de yogafans waarvoor op hun beurt bedrijven zullen adverteren op Facebook. Een andere belangrijke factor is de kwaliteit van de advertentie dat een bedrijf maakt. Facebook zal een cijfer geven tussen 1 en 10 om de relevantie van de advertentie bij het doelpubliek te tonen. Door enkele aanpassingen te doen kan dat cijfer stijgen en op die manier meer lezers bereiken. De hoeveelheid kliks op een advertentie kan het cijfer ook doen veranderen. Als er veel op geklikt wordt zal het cijfer stijgen. Als veel lezers aangeven dat ze de advertentie niet willen zien, daalt het cijfer opnieuw en zullen opnieuw minder lezers bereikt worden. Het is dus belangrijk om een kwaliteitsvolle advertentie te maken dat interesse opwekt bij het publiek.

facebook-ads-split-test-1024x536

Wim De Preter stelde in zijn lezing enkele oplossingen voor die nieuwsmedia kunnen gebruiken om hun opbrengsten opnieuw te doen stijgen. Zo zouden adverteerders op een nieuwswebsite zelf artikels en video’s kunnen maken. Met deze vorm van native advertising moet echter duidelijk gemaakt worden dat het om een advertentie gaat en dat wordt niet altijd gedaan. Soms is de nuance tussen gewoon nieuwsartikel en advertisement zeer dun. Als een redacteur een artikel schrijft over zonnebrillen en daarbij schrijft dat er nog slechts 10 te koop zijn op de website van de producent, geldt dat dan als een advertentie?

Andere oplossingen zijn vormen van externe inkomsten die niets met journalistiek te maken hebben. Zo heeft Knack bijvoorbeeld een cruise georganiseerd en werkte Het Laatste Nieuws samen met Studio 100 om een Plopsa geschenkdoos weg te geven (De Preter). De Persgroep gaat binnenkort verhuizen naar Antwerpen. Op dit moment bevindt de uitgever van onder meer HLN, De Tijd en De Morgen zich in Asse bij Brussel. Tegen 2019 zouden de redacties verhuizen naar Kievit vlakbij Antwerpen-Centraal. Op het gelijkvloers van het gebouw komt een café en een krantenkiosk met koffiebar (Het Nieuwsblad). Dat is voor De Persgroep een uitgelezen kans om wat extra inkomsten binnen te rijven.

Een derde mogelijkheid is aankloppen bij de overheid. Zij zouden eventueel innovatieve nieuwsmedia kunnen sponsoren. Dat zou de media motiveren om zich te focussen op nieuwe vormen van nieuwsverspreiding. Het is dan wel belangrijk om de invloed van de overheid te beperken. Zij zouden namelijk hun macht en geld kunnen gebruiken om invloed uit te oefenen op de media die zij subsidiëren. Zowel Europese landen als de Verenigde Staten denken na hoe de overheid kwaliteitsvolle nieuwsmerken kan belonen zonder al te veel invloed te krijgen in het journalistieke bestuur van de bedrijven. Het is de taak van de overheid om de sector ter hulp te schieten in moeilijke tijden. De journalistiek vrijwaart namelijk de vrije meningsuiting en zonder open discussie en correcte informatieverspreiding, wordt de publieke sfeer ondermijnd. Dat heeft zijn gevolgen op andere sectoren zoals de wetenschap of de politiek. Lezers moeten op een correcte manier blijven geïnformeerd worden. (Vree, 2012)

de-tijd-digitale-voorsprong

Door de digitalisering en bij gevolg de dalende verkoop van kranten, verliezen veel redacties en uitgeverijen een groot deel van hun inkomsten. De media moeten inspelen op de nieuwe vormen van berichtgeven en van adverteren. Doen ze dat niet dan gaan ze ten onder aan het verouderde model waar ze zo steevast aan blijven vastklampen. Vanaf 2018 zal De Tijd meer digitale kranten verkopen dan de klassieke papieren variant. De andere Vlaamse kranten hinken echter zwaar achterop op innovatief vlak. Zij zullen geleidelijk aan ook de overgang moeten maken naar de digitale wereld, anders zullen zij in de toekomst allicht financiële problemen ondervinden.

Literatuurlijst

De Persgroep verhuist midden 2019 naar Kievitplein in Antwerpen. (2016). Geraadpleegd op 28/12/2016 via http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20161219_02634848

De Preter, W. (2016) Digitalisering en journalistiek (presentatie). KU Leuven Campus Brussel, Brussel

Goldfarb, A., & Tucker, C. E. (2011). Privacy regulation and online advertising. Management science57(1), 57-71.

Gotter, A. (2016). The Complete Resource to Understanding Facebook Ads Cost – 2016 Q3 Results!. Geraadpleegd op 27/12/2016 via https://adespresso.com/academy/blog/facebook-ads-cost/

Roerdink, R. (2013). Verdienmodellen voor de journalistiek. Universiteit van Amsterdam, Amsterdam.

Vree, F. V. (2012). Overheid, media en openbaarheid. Jaarverslag Mediafonds2011(suppl.), 27-37.

Yuan, S., Wang, J., & Zhao, X. (2013, August). Real-time bidding for online advertising: measurement and analysis. In Proceedings of the Seventh International Workshop on Data Mining for Online Advertising (p. 3). ACM.

Afbeeldingen 

Featured image – All in one sollutionz

Afbeelding Facebook ads – Adspresso

Grafiek Vlaamse Pers – De Preter, W. (2016) Digitalisering en journalistiek (presentatie). KU Leuven Campus Brussel, Brussel

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s