“Begrijpen hoe tools werken en voortdurend veranderen is het belangrijkste.”

Jago Kosolosky is op zeer jonge leeftijd al hoofdredacteur van Knack.be/LeVif.be geworden, een puike prestatie als je het mij vraagt. Om hoofdredacteur te worden en de zware last van verschillende redacties op je schouders te moeten dragen, heb je toch wat ervaring nodig. Ondanks zijn jonge leeftijd heeft Jago Kosolosky die ervaring kunnen opdoen door vroeg te beginnen schrijven tijdens zijn studies voor zo’n acht kleine tot zeer kleine magazines. Eerst heeft hij een bachelor politieke wetenschappen gestudeerd. Later is hij nog een stage gaan volgen in Washington D.C. tijdens zijn master internationale politiek. Vervolgens werd hij webmaster bij MO* magazine, aangevuld met freelance werk en een postgraduaat internationale onderzoeksjournalistiek. Nadat hij bij Mo bijna twee jaar gewerkt heeft, is hij voor De Tijd gaan werken binnen hun multimedia cel, tot hij in oktober hoofdredacteur werd bij Knack.be/LeVif.be, waaronder ook alle sub-sites zoals Weekend, Trends en MoneyTalk.

Zijn taak als hoofdredacteur leunt nu dicht aan bij zijn werk voor MO* magazine, management en zijn team sturen. Het technologische aspect in zijn leven staat op dit ogenblik in het teken van innovatieve tools te zoeken en die op een doelgerichte manier te gebruiken voor de online redactie. Bij De Tijd was technologie veel belangrijker voor Kosolosky. Hij maakte zelf videos, monteerde beelden, programmeerde en maakte innovatieve stukken voor de website. Daar werkte hij aan kleine projecten, terwijl hij nu een (be)sturende job vervult. Toch is hij nog altijd bezeten over technologie binnen de journalistiek.

Tools & Custom-werk

Volgens hem moet er een onderscheid gemaakt worden tussen innovatieve tools en custom-werk. Telkens hij een lezing geeft, komt dit zeker aan bod. “Het is zeer belangrijk om het verschil te kennen. Custom-werk is iets dat je zelf maakt door zelf te monteren of te programmeren. Anderzijds zijn er de kant-en-klare tools die worden gemaakt door bedrijven die elk hun eigen business model hebben. Hun doel is om zoveel mogelijk hun product te verkopen. Zo heb je bijvoorbeeld Infogram waarmee je bijvoorbeeld mooie grafieken kan maken en die op je website plaatsen. Er is daar een gratis versie voor, en daar kan je gratis mee aan de slag. Maar als het dan op je website staat, dan staat daar reclame bij. De redactie kan dan ook een abonnement nemen dat toegang geeft tot meer functies zoals het lettertype veranderen, en bovenal, er is geen reclame meer. Dat is hun business model en zo werken de meeste tools.”

“Uiteraard zijn er tools die hun geld waard zijn en tools die hun geld niet waard zijn.” Daarnaast zijn er nog andere soorten tools. “Er zijn ook open-source tools zoals alles van Knight Lab”. Knight Lab is een groep studenten en leraren van de Northwestern University in Illinois. Dit groepje designers en ontwikkelaars vinden nieuwe tools uit die onder meer gebruikt worden in de journalistiek. “Zo heb je Timeline JS en StoryMap JS. Die tools zijn allemaal open-source en dat wil zeggen dat hun broncode openlijk beschikbaar is en dat er geen inkomsten uit gewonnen worden. Hun tools zijn ideaal om als beginner te leren experimenteren. Die zijn gemakkelijk te gebruiken en hebben tegelijk het voordeel dat die niet vol reclame staan. Dat was dus de ene kant van het verhaal. De andere kant van het verhaal is wanneer je zelf iets wil maken, dan moet je gaan programmeren. Hier ga je dus programmeren of zelf een video maken en video-effecten toevoegen. Er is een groot onderscheid tussen de twee. Tools kunnen je ver brengen, maar ze brengen je maar zo ver als ze je kunnen brengen. Tools zijn zeer vergankelijk. Van de ene dag op de andere kan de ontwikkelaar van een tool failliet gaan en dan ben je die kwijt.” Belangrijk hier is dat je niet enkel de toegang tot jouw tool kwijt bent, maar dat ook al je creaties daar tegelijk mee verdwijnen. Kosolosky geeft hier het voorbeeld van YouTube. “Moest dit bedrijf plots failliet verklaard worden, dan verdwijnt elk YouTubefilmpje dat ooit in een website werd ingevoegd voorgoed. Die filmpjes hebben namelijk nooit op je eigen websites gestaan, die waren eigenlijk in de code van je website gelinkt aan de oorspronkelijke pagina waar het YouTubefilmpje staat.”

“Wanneer je tools gaat gebruiken heb je dus een zeer afhankelijke relatie. Tenzij als je zelf iets gaat bouwen en je zet het op je website via een eigen website, dan kan dat niet verdwijnen. Het is natuurlijk veel moeilijker om iets zelf te maken. Je skill-set moet daarvoor veel groter zijn en er kruipt veel meer tijd in. Je bent ook vrijer als je zelf iets in elkaar steekt en de afhankelijkheid verdwijnt. Die manier van denken is zeer belangrijk want het ecosysteem van tools verandert voortdurend. Wat veel belangrijker is dat je inzicht hebt in de wereld van tools en dat je begrijpt hoe die werken en steeds veranderen.” Ezra Eeman is hoofd van VRT Start-up, een groep van de VRT dat op zoek gaat naar “innovatieve formats & producten voor een nieuwe generatie mediagebruikers”, zo staat er in de bio van hun Twitteraccount te lezen. Eeman heeft de 80-20 regel uitgevonden. Dat betekent dat je 10 tools selecteert en gebruikt voor je dagelijkse werk. Gedurende 80% van je werktijd gebruik je die zelfgekozen tools. De overige 20% van je werktijd ga je experimenteren. Ik vroeg Kosolosky of dit experimenteren nog meer zou moeten gedaan worden. “Neen want uiteindelijk moet er ook iets uit je werk voortkomen. Iets wat je kan doen om die regel tegen te gaan, is zelf iets bijleren en zelf leren programmeren. Ik heb zelf op twee jaar tijd leren programmeren tussen werk en privé door. Het is geen kernfysica. Als je tijd hebt om regels uit te vinden om je tijd te verdelen, heb je ook tijd om iets te leren waarmee je jezelf kan specialiseren.”

Mind-set voor innovatie

Het custom-work gedeelte kan je leren, je kan leren hoe een website is opgebouwd en hoe jij die zelf kan maken. HTML, CSS en andere programma’s, daar moet je tijd in steken en hun werkwijze gaan leren. “Bepaalde principes van design, van videogebruik, van design, die moet je leren. Die principes veranderen niet binnen tien jaar.” Tools moet je volgens Kosolosky niet leren gebruiken. Die zijn namelijk zo gebruiksvriendelijk opgebouwd om hun product te promoten. “Als je een tool moet leren gebruiken en dat neemt teveel tijd in beslag, dan is dat een slechte business. Door je kennis van die principes, kan je snel een tool kiezen waarmee je aan de slag kunt gaan. Die mind-set hebben en tonen dat je wilt ontdekken en nieuwsgierig bent, die is belangrijk, niet het feit dat je bepaalde tools en snufjes kan gebruiken. Zeker als jonge journalist. Iedereen moet openstaan voor nieuwe ideeën en manieren om te berichtgeven. Er zijn uiteraard mensen die bijzonder goed kunnen schrijven en daarvoor aangenomen worden of er experts in bepaalde vakgebieden. Maar als jonge man of vrouw kan je je moeilijk onderscheiden als expert. Je kan een brede kennis hebben op een bepaald vakgebied, en toch ga je in de praktijk iemand tegenkomen die al tientallen jaren meer ervaring heeft dan jou. Op technologisch vlak is het veel gemakkelijker om je te onderscheiden van de rest omdat dat vakgebied nog jong is.”

html-definition-25241042

Het is algemeen geweten dat we in Vlaanderen achterop hinken op de Verenigde Staten of het Verenigd Koninkrijk als het aankomt op innovatie in de journalistiek. “Maar dat is niet het enige, ook op andere vlakken en dat is niet noodzakelijk slecht. Er zijn in ieder geval geleerde mensen met interesse ervoor. Dat achterop hinken is niet noodzakelijk negatief. Wij kunnen leren uit de fouten van projecten die misgelopen zijn zoals projecten van de New York Times.”

De boodschap van Jago Kosolosky is duidelijk: innovatie staat open voor iedereen, je moet gewoon de interesse tonen om die innovatie te leren gebruiken. Hetzij door tools te gebruiken in je dagelijkse werk, hetzij door custom-werk te leren zoals programmeren. Dat laatste vergt wat meer moeite, maar zal op lange termijn meer vruchten afwerpen. De universele principes leren op technologisch vlak zijn onmisbaar als jonge journalist in de 21ste eeuw. Die interesse in technologie bezit ik ook en dus ga ik beginnen aan een zoektocht naar het begrijpen van deze principes.

 

Bronnen:

Websites

Afbeeldingen

Filmpje

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s